ژانویه 23, 2020 زبان برنامه نویسی پایتون

چاپ دوم کتاب آموزش زبان برنامه نویسی پایتون

معرفی کتاب

عنوان: آموزش زبان برنامه‌ نویسی پایتون از مقدماتی تا پیشرفته

نویسنده: مینو سلطانشاهی و سیدمجتبی صباغ جعفری

موضوع: پایتون (زبان برنامه‌نویسی کامپیوتر)

ناشر: نسل روشن

تعداد صفحات: ۲۰۸ ص

چاپ: دوم – ۱۳۹۸

شابک: ۵۴۱۴۵۵۹

مقدمه

امروزه، پیشرفت سریع فناوری، چشم‌اندازها و افق‌های روشن‌تری را برای رسیدن به مدارج علمی و صنعتی بالاتر و حل مشکلات و دغدغه‌های بشر ارائه کرده است. درواقع، اکثر کارهای روزمره انسان با سیستم‌های ارتباطی نوین و فناوری اطلاعات گره خورده است. بنابراین، با اهمیت علم کامپیوتر به عنوان نمود اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیای امروز، لازم است هر فردی تا حد نیاز هم که باشد دانش برنامه‌ نویسی و صحبت به زبان کامپیوتر را بیاموزد.

با توجه به وجود تعداد زیادی از زبان‌های برنامه‌ نویسی که البته هرکدام جنبه‌های خاص و نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارند، انتخاب یک زبان برنامه‌ نویسی مناسب برای کاربران موضوعی حائز اهمیت است. یکی از قدرتمندترین زبان‌های برنامه‌ نویسی که اخیراً ارزش و اهمیت آن به شدت بروز و نمود یافته و بیشترین جهش را در داشتن برنامه‌نویس دارد، زبان برنامه نویسی پایتون است.

این زبان با سادگی و توانمندی‌هایی که دارد توانسته است قدرت خود را به رخ سایر زبان‌های دیگر به ویژه زبان‌های اسکریپت بکشاند. ابزارهای قدرتمند ساخته شده حول این زبان در تولید برنامه‌های کاربردی، طراحی صفحات وب، طراحی بازی‌های رایان های، ریاضیات و آمار، گرافیک، هوش مصنوعی و مانند آن، باعث شده است که بهترین گزینه برای برنامه‌ نویسی باشد، به ویژه که یک زبان دینامیک نیز است و مشکلات زبان‌های استاتیک مانند زبان‌های خانواده C را ندارد.

بنابراین، در این کتاب سعی شده است زبان برنامه‌ نویسی پایتون را از مباحث مقدماتی تا پیشرفته به خوانندگان محترم آموزش دهیم.

درباره‌ی زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون از جمله زبان‌های قدرتمندی است که در زمینه‌های مختلفی از جمله علم داده‌ها، یادگیری ماشینی، خودکارسازی سامانه‌ها، برنامه‌نویسی وب و… به کاربرد دارد. ممکن سؤال شود که اساساً پایتون چیست و یادگیری آن ضرورتی دارد؟ آیا بهتر نیست وقت خود را صرف یادگیری زبان‌های دیگر مثلا c کنیم؟
شاید بتوانیم این ‌گونه بیان کنیم که پایتون در مقایسه با زبان‌های بزرگ یک زبان نسبتاً جدید به شمار می‌رود. این زبان برنامه‌نویسی در سال ۱۹۹۱ به دنیای برنامه‌نویسی وارد شد.

از همان ابتدا، پایتون به‌ منظور پر کردن شکاف‌های موجود در دنیای برنامه‌نویسی و ارائه راهکاری به‌منظور نوشتن اسکریپت‌هایی که فرآیند انجام یکسری از کارهای روتین‌ و طولانی را به ‌صورت کاملا خودکار انجام دهند یا ساخت یک نمونه اولیه از برنامه‌های کاربردی که در یک یا چند زبان دیگر پیاده‌سازی شوند، مورد استفاده قرار گرفت.

با این حال در چند سال گذشته، پایتون به یکی از ابزارهای تراز اول در زمینه توسعه برنامه‌های کاربردی، مدیریت زیرساخت‌ها و تحلیل داده‌ها تبدیل شده است. امروزه پایتون در زمینه توسعه برنامه‌های کاربردی تحت وب و مدیریت سیستم‌ها و تجزیه و تحلیل بزرگ داده‌ها که رشد انفجاری به خود گرفته‌اند و همچنین هوش مصنوعی به یکی از بازیگران اصلی دنیای فناوری تبدیل شده است. پایتون این موفقیت چشم‌گیر و کاربرد گسترده را مدیون یکسری ویژگی‌های ارزشمندی است که هم در اختیار توسعه‌دهندگان حرفه‌ای و هم در اختیار توسعه‌دهندگان تازه‌کار قرار داده است. از جمله این ویژگی‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

فهرست

فصل اول : مروری بر ادبیات و پیشینه


۱-۱ تعریف برنامه
۲-۱ زبا نهای برنام هسازی
۳-۱ تجزی هوتحلیل برنامه
۴-۱ الگوریتم و فلوچارت


فصل دوم : انواع داده و متغیرها


۱-۲ اجرای برنام ههای پایتون
۲-۲ انواع داده
۳-۲ تعریف و مقداردهی متغیر
۴-۲ عملگرها و عملوندها


فصل سوم : دستورات ورودی و خروجی


۱-۳ دستور ورودی
۲-۳ دستور خروجی
۱-۲-۳ کاراکترهای قال ببندی
۲-۲-۳ کاراکترهای گریز یا غیرقابل چاپ


فصل چهارم : ساختارهای شرطی


۱-۴ دستور شرطی ساده
۲-۴ دستورات شرطی دوگانه
۳-۴ دستورات شرطی چندگانه


فصل پنجم : ساختارهای تکرار


۱-۵ حلقه تکرار while
2-5 حلقه تکرار for
3-5 ابزارهای کنترلی حلق هها
۴-۵ استفاده از تابع () range و عبارت else در حلق ههای تکرار
۵-۵ حلق ههای متداخل


فصل ششم : توابع

۱-۶ تعریف توابع
۲-۶ فراخوانی توابع
۳-۶ توابع ریاضی، مثلثاتی و تصادفی
۴-۶ توابع بازگشتی


فصل هفتم : رشته‌ها


۱-۷ تعریف رشته
۲-۷ دسترسی به کاراکترهای یک رشته
۳-۷ پاراگراف
۴-۷ توابع رشته‌ای


فصل هشتم : انواع داده‌های مجموعه‌ای


۱-۸ لیست‌ها
۱-۱-۸ انتساب چندگانه
۲-۱-۸ لیست‌های تودرتو
۳-۱-۸ عملگرها در لیست
۴-۱-۸ کپی کردن لیس تها
۵-۱-۸ پیمایش لیست‌ها
۶-۱-۸ توابع و متدها در لیست
۷-۱-۸ آرایه‌های چندبعدی یا ماتریس
۸-۱-۸ تابع ()zip
9-1-8 پیاد هسازی پشته با استفاده از لیست
۱۰-۱-۸ پیاد هسازی صف با استفاده از لیست
۲-۸ تاپل
۱-۲-۸ تعریف تاپل
۲-۲-۸ دسترسی به عناصر تاپل
۳-۲-۸ عملگرها و توابع در تاپل‌ها
۴-۲-۸ پیمایش تاپل‌ها
۳-۸ دیکشنری
۱-۳-۸ تعریف دیکشنری
۲-۳-۸ دسترسی به عناصر دیکشنری‌ها
۳-۳-۸ حذف عناصر دیکشنری
۴-۳-۸ عملگرها، توابع و متدها در دیکشنری
۵-۳-۸ پیمایش دیکشنریها
۴-۸ مجموعه‌ها
۱-۴-۸ انواع مجموعه‌ها
۲-۴-۸ عملگرها در مجموعه‌ها
۳-۴-۸ توابع و متدها در مجموعه‌ها
۴-۴-۸ پیمایش مجموعه‌ها


فصل نهم : فایل‌ها و کنترل خطا


۱-۹ فایل‌های متنی
۱-۱-۹ توابع و متدها در فایل‌های متنی
۲-۱-۹ پیمایش فایل‌های متنی
۳-۱-۹ دستور with/as
2-9 فایل‌های دودویی
۱-۲-۹ توابع و متدها در فایل‌های دودویی
۳-۹ کنترل خطا
۱-۳-۹ مدیریت خطا با استفاده از try/except
2-3-9 تعریف و مدیریت خطا با استفاده از دستور raise


فصل دهم : مفاهیم شئ‌گرایی و کلاس


۱-۱۰ شئ و کلاس
۲-۱۰ نمونه‌سازی
۳-۱۰ فراخوانی صفات و متدها (_call_)
4-10 مفهوم property
5-10 مفاهیم ش ئگرایی
۱-۵-۱۰ کپسول هسازی
۲-۵-۱۰ وراثت
۳-۵-۱۰ چندریختی و تجرید
۶-۱۰ صفات مورداستفاده در کلا سها
۷-۱۰ مفاهیم iterator و generator
iterator 1-7-10
Generator 2-7-10


فصل یازدهم : ماژول


۱-۱۱ ماژو لهای آماده پایتون
۲-۱۱ ایجاد ماژول
۳-۱۱ بسته یا package
پیوست اول: تفاوت پایتون نسخه ۲ و ۳
پیوست دوم : نصب مفسر پایتون
پیوست سوم: لیست اسامی ماژولهای فعال پایتون
پیوست چهارم: معرفی برنامه آناکوندا

لینک خرید کتاب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *